Preskoči na glavno vsebino
Bosch v Sloveniji
Zgodovina korporacije

Začetki 1886–1905

Novembra 1886 se je Robert Bosch preselil v svojo prvo delavnico v zahodnem delu Stuttgarta

Zgodovina Boscha je prežeta s številnimi prvimi koraki. Korak v neodvisnost, vstop na avtomobilski trg, prodor na trge izven Nemčije in prihod na ploščad velikih tovarn.

Risba navzgor potekajočih krivulj, mož (Robert Bosch) hodi po njih.

Težavni začetki

Njegova vajeniška in popotovalna leta so v Robertu Boschu vzbudila zgodnjo željo po samozaposlenosti. Leta 1886 je ustanovil Delavnico za precizno mehaniko in elektrotehniko v Stuttgartu. Zgodnja leta so bila prežeta z dobrimi in slabimi dogodki in šele od sredine 1890-tih naprej so se stvari začele odvijati hitro in neustavljivo.

Novembra 1886 se je Robert Bosch preselil v svojo prvo delavnico v zahodnem delu Stuttgarta z enim njegovih popotniških tovarišev in enim dečkom, ki je opravljal delo kurirja.
Novembra 1886 se je Robert Bosch preselil v svojo prvo delavnico v zahodnem delu Stuttgarta z enim njegovih popotniških tovarišev in enim dečkom, ki je opravljal delo kurirja.
Leta 1890 je Bosch izobesil znak podjetja, da bi stranke našle delavnico, skrito na dvorišču za hišo.
Leta 1890 je Bosch izobesil znak podjetja, da bi stranke našle delavnico, skrito na dvorišču za hišo.
/

Prvi proizvodi in storitve

Bosch je opravljal vsa precizna mehanska in elektrotehniška dela, ki so mu prišla naproti, kot na primer inštalacije telefonskih sistemov in električnih zvoncev. Ko so ga prosili, naj zgradi napravo za elektromagnetni vžig za stacionarni motor skladno z obstoječo konstrukcijsko zasnovo, je to izboljšal in tako tlakoval pot za proizvodnjo naprav za elektromagnetni vžig.

Predračun iz leta 1896, ko je Bosch poslal ponudbo za namestitev daljinskega indikatorja nivoja vode eni izmed strank.
Predračun iz leta 1896, ko je Bosch poslal ponudbo za namestitev daljinskega indikatorja nivoja vode eni izmed strank.
Kontaktni mehanizem v oddaljenem indikatorju nivoja vode je zahteval natančno izdelavo, da bi naprava bazi na večjo razdaljo sporočala pravilne vrednosti nivoja vode.
Kontaktni mehanizem v oddaljenem indikatorju nivoja vode je zahteval natančno izdelavo, da bi naprava bazi na večjo razdaljo sporočala pravilne vrednosti nivoja vode.
Čeprav gre za neobičajen proizvod, pa je Bosch v prvih dveh desetletjih v svojih delavnicah izdelal večje število teh pisalnih strojev za slepe.
Čeprav gre za neobičajen proizvod, pa je Bosch v prvih dveh desetletjih v svojih delavnicah izdelal večje število teh pisalnih strojev za slepe.
/
Risba prikazuje razvoj elektromagnetnega vžiga.

Iskra, ki je vse skupaj zanetila — elektromagnetni vžig

Od leta 1897 je Bosch začel v avtomobile vgrajevati izboljšane naprave za elektromagnetni vžig in je tako postal edini dobavitelj zares zanesljivega vžigalnega sistema. Leta 1902 je vodja inženirjev pri Boschu, g. Gottlob Honold, razkril še boljšo rešitev — visokonapetostni elektromagnetni vžigalni sistem z vžigalno svečko. Ta proizvod je položil temelje za Boschev prihod na podij dobaviteljev avtomobilskih delov.

Reprodukcija nizkonapetostnega elektromagnetni vžigalnega sistema leta 1887 je pri Boschu sprožila začetek raziskovanja vžiga gorivnih zmesi.
Reprodukcija nizkonapetostnega elektromagnetni vžigalnega sistema leta 1887 je pri Boschu sprožila začetek raziskovanja vžiga gorivnih zmesi.
Avtomobilski elektromagnetni vžigalni sistem je bil prvič uporabljen leta 1897 v trikolesniku "de Dion Bouton". Bilo je potrebnih veliko preskusov, preden je proizvod deloval brezhibno.
Avtomobilski elektromagnetni vžigalni sistem je bil prvič uporabljen leta 1897 v trikolesniku "de Dion Bouton". Bilo je potrebnih veliko preskusov, preden je proizvod deloval brezhibno.
Uspešen obstanek na trgu dobaviteljev avtomobilskih delov si je Bosch dokončno zagotovil z visokonapetostnim elektromagnetnim vžigalnim sistemom, za katerega je leta 1902 prijavil patent.
Uspešen obstanek na trgu dobaviteljev avtomobilskih delov si je Bosch dokončno zagotovil z visokonapetostnim elektromagnetnim vžigalnim sistemom, za katerega je leta 1902 prijavil patent.
Prvi visokonapetostni elektromagnetni vžigalni sistem, tipa Hdh, z vžigalno svečko (1902)
Prvi visokonapetostni elektromagnetni vžigalni sistem, tipa Hdh, z vžigalno svečko (1902)
/

Gottlob Honold

Fotografija: Gottlob Honold (1901)

Vodilni inovator z ravno pravimi instinkti

“Ko je Honold končal zasnovo nekega artikla in tega posredoval v proizvodnjo, ga je Boschev svet glasno pozdravil in z elanom poskrbel za dokončno izdelavo proizvoda.”

Na ta način je Robert Bosch izkazal spoštovanje svojemu dolgoletnemu vodji inženirjev, ki je zanj začel delati kot vajenec. Poleg tega, da je zasnoval odličen visokonapetostni elektromagnetni vžigalni sistem, je v Boschevem portfelju zapisan tudi kot briljanten kreator svetilnih sistemov, zaganjalnikov in hup — ki jih je snoval vse do svoje predčasne smrti leta 1923.

Fotografija: Gottlob Honold (1901)

Lastnik objekta — prva tovarna

Bosch se je že večkrat preselil, preden se je odločil zgraditi tovarno. Sprva je nameraval le najeti eno ali dve nadstropji zgradbe, vendar se to ni zgodilo. Prav nasprotno — Boscheva tovarna, zgrajena leta 1901, se je nenehno širila na sosednje objekte.

Zgrajena popolnoma iz armiranega betona je bila prva tovarniška zgradba za svoj čas leta 1900 zelo napredna, četudi je imela renesančno fasado.
Zgrajena popolnoma iz armiranega betona je bila prva tovarniška zgradba za svoj čas leta 1900 zelo napredna, četudi je imela renesančno fasado.
Nekaj Boschevih zaposlenih se je za skupinsko sliko zbralo na dvoriščnem stopnišču nove tovarne, 1901.
Nekaj Boschevih zaposlenih se je za skupinsko sliko zbralo na dvoriščnem stopnišču nove tovarne, 1901.
Zaposleni v Boschu s pomočjo navijalne priprave ročno navijajo žico okoli vžigalne tuljave, okoli leta 1900.
Zaposleni v Boschu s pomočjo navijalne priprave ročno navijajo žico okoli vžigalne tuljave, okoli leta 1900.
Boscheva tovarna je v nekaj letih zrasla iz ene same tovarniške zgradbe v zajeten tovarniški kompleks (1905).
Boscheva tovarna je v nekaj letih zrasla iz ene same tovarniške zgradbe v zajeten tovarniški kompleks (1905).
/
Risba oldtimerja s potniki in kažipotom “London.”

Vstop v svet — prva prodajna mesta

Magnetos Simms Bosch je uredil prvo prodajno mesto na Store Street v Londonu leta 1898. Naslednje leto je sledila še prodajalna v Parizu.
Magnetos Simms Bosch je uredil prvo prodajno mesto na Store Street v Londonu leta 1898. Naslednje leto je sledila še prodajalna v Parizu.

“… Uveljaviti se v Veliki Britaniji …” — to je bila dolgoletna želja Roberta Boscha. Leta 1898 je skupaj z Angležem Fredericom Simmsom ustanovil prvo Boschevo podružnico izven Nemčije v Londonu. To je bil prvi korak na poti na globalni trg. Nadaljnja prodajna mesta so hitro sledila tudi v drugih evropskih državah.

Magnetos iz Pariza — prva proizvodnja v tujini

Za Združenim kraljestvom je Francija predstavljala drugo največje evropsko tržišče za avtomobile, zato je Bosch leta 1899 tam odprl svojo podružnico. Posel v pariški podružnici je cvetel in od leta 1905 je ta uspela pokrivati vse potrebe po elektromagnetnem vžigu, ki se je izdeloval v Boschevi lastni tovarni v bližini Eifflovega stolpa.

Carinske dajatve in dolge transportne poti so Bosch pripeljale do tega, da je leta 1905 začel z lastno proizvodnjo v Parizu.
Carinske dajatve in dolge transportne poti so Bosch pripeljale do tega, da je leta 1905 začel z lastno proizvodnjo v Parizu.

Avtomobilistične dirke — prvo oglaševanje

Na prelomu stoletja se je zgodila prva velika mednarodna avtomobilistična dirka — priložnost za proizvajalce avtomobilov in dobaviteljev, da se izkažejo. Belgijec Camille Jenatzy je na dirki za pokal Gordona Bennetta na Irskem leta 1903 pripeljal tim Mercedes do zmage — deloma zahvaljujoč zanesljivemu Boschevemu elektromagnetnemu vžigu, ki je bil kos še tako zahtevnim pogojem.

Belgijec Camille Jenatzy je na dirki za pokal Gordona Bennetta na Irskem leta 1903 zmagal z Mercedesom, opremljenim z Boschevim elektromagnetnim vžigom.
Belgijec Camille Jenatzy je na dirki za pokal Gordona Bennetta na Irskem leta 1903 zmagal z Mercedesom, opremljenim z Boschevim elektromagnetnim vžigom.
Z njegovo rdečo brado in lasmi ter dolgim rdečim plaščem je Jenatzy postal oglaševalska ikona. Boschev vžigalni sistem je oglaševal kot "Rdeči vrag" vse do leta 1918.
Z njegovo rdečo brado in lasmi ter dolgim rdečim plaščem je Jenatzy postal oglaševalska ikona. Boschev vžigalni sistem je oglaševal kot "Rdeči vrag" vse do leta 1918.
/